Hogyan is működik az F1 autó kormánya?2011.07.26. 17:42, Catheryne
forrásunk a bevezetem.hu
Most egy régi (tavaly szeptemberi) cikket hoztam Nektek, de szerintem még most is érdekes. Nico Rosberg árulja el, hogyan is működik a Forma-1 es autó kormánya. Engem mindis is foglalkoztatott ez a dolog, pont, ahogy az is, hogyan épülnek fel az autók, de majd arról is próbálok hozni valamit. Mindenesetre most a kormány.
„Szóval, ez az én Formula-1-es kormányom.
Elsőre elég bonyolultnak tűnik, beletelik néhány percbe, mire hozzászoksz. Leginkább egy NASA-irányítóközpontra emlékeztet. Először is, a közepén helyezkednek el a forgókapcsolók. Ez (EXIT) a differenciálmű kapcsolója, amit a kanyarokból kifelé menet használunk. Itt (TORQUE) pedig a differenciál-kapcsoló a kanyarbemenetekhez. Ezeket külön-külön lehet állítani. Aztán, van egy MID feliratú bütyök, ezzel állítom kanyarodás közben a differenciálzárat. Szóval, egy F1-es versenygépben három differenciál-kapcsoló van. Aztán itt van még...Ó, bocsi! Majdnem elfelejtkeztem a negyedik difikapcsolóról. Ezt (HI-SPEED) a gyors kanyarokban használjuk. Szóval négy differenciál-kapcsolója van. Ezek segítségével körről körre, vagy akár kanyarról kanyarra változtathatunk az autó menettulajdonságain” – magyarázza Nico.
A cikk további része a Bővebben gomb alatt.
„Aztán itt van a MIX, ami a benzin-levegő keverékét állítja. Ezzel tudok variálni, hogy több, vagy kevesebb benzin kerüljön a motorba [attól függően, hogy a versenytempó tartása a cél, vagy előzésre, esetleg kerékcserére készülök]. A BITE POINT feliratú gomb a kuplung pozícióját állítja, pontosabban azt, hogy hol ’harapjon’. Ezt a mérnökeink mondják meg, magunktól nem tudhatjuk. Aztán, itt van a MAIN MENU kapcsolója. Ezzel állíthatod az első szárnyat magasabbra, vagy alacsonyabbra. Ezt használjuk akkor is, ha száraz pályára való abroncsokról esőgumira váltunk. Ezen kívül is jó még pár dologra, amiket csak ritkán használunk.”
"Most vessünk egy pillantást a többi gombra, amiket szintén elég sűrűn használunk. RADIO kapcsoló – egyszer megnyomod, és beszélhetsz a csapattal. Ha be akarom fejezni, meg kell nyomi még egyszer. Fontos funkció a LIMITER. Csak rácsapsz, mikor behajtasz a boxutcába, és nem engedi, hogy 100 km/óránál gyorsabban menj [lekapcsol két hengert]. Az ON/OFF gombot akkor használod, ha valami gond van az autóval. Ilyenkor ki tudod kapcsolni az érzékelőket. Ha ugyanis egy szenzor megbolondul, nagyon valószínű, hogy az összes többi követni fogja. Noha ilyenkor az érzékelők nem küldenek adatokat a telemetrikus rendszernek, de legalább mehetsz tovább, és célba tudsz érni. Aztán itt van a PIT CONFIRM. Amikor Andy Shovlin a fülemre szól: 'Gyere ki a depóba most!', megnyomom ezt a gombot, és a garázsban kigyullad a jelzőfény. Így a szerelők rögtön tudják, hogy az egyik kocsi érkezik a depóba. Szóval ez volt az eleje. Persze, ennél is sokkal több gomb van...de azok titkosak!”
bevezetem.hu
|